Jaarlijks houden we de financiële kaders tegen het licht in de Kadernota. Deze financiële kaders zijn leidend voor de gehele P&C cyclus. In deze Kadernota stellen we geen concrete wijzigingen van de kaders voor, maar we hebben ze wel toegelicht in Onze portemonnee. Hieronder een overzicht van de huidige financiële kaders.
Indien het voorstel is om van een kader af te wijken, dan wordt dit een expliciet in het beslispunt raadsvoorstel van de Begroting, Kadernota of Bestuursrapportage opgenomen.
Nr | Omschrijving | Uitgangspunt | Waarde | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Begroting (knop 1) | Basis | Structureel sluitende begroting | |||
Knop 1 (saldo begroting), knop 3 (belastingen) en knop 4 (bezuinigingen) inzetten om structurele risico’s op te kunnen vangen en of structureel nieuw beleid te financieren. | ||||||
2 | Beleidsintensivering (knop 2) | Incidentele bestedingsvoorstellen | Minimum bedrag voor toekenning van nieuw beleid bij de begroting en Bestuursrapportage I Voor de begroting en Bestuursrapportage I is | € 250.000 | ||
3 | Onvoorzien | Calamiteiten | Beschikbaar voor incidenten | € 50.000 | ||
4 | Saldo jaarrekening | Voordelig saldo | Ten gunste van vrije reserve (VAR). | |||
Nadelig saldo | Ten laste van vrije reserve (VAR). | |||||
5 | Gemeentefonds | Circulaire | Zo mogelijk o.b.v. de meest actuele circulaire | |||
Behoedzaamheid | 5 punten (UF) per jaar cumulatief in meerjaren- begroting | |||||
6 | Financiering | Beleid | Sturing, conform BBV, op lage rentekosten | |||
7 | Rente | Percentage | Nieuwe investeringen | 2,5% | ||
Geen (bespaarde) rente toerekenen aan de reserves en in plaats hiervan een vast bedrag toevoegen aan de algemene reserve (WAR) | ||||||
Financieringstekort | 3,5% | |||||
8 | Prijsstijging | Index | Aanpassing van budgetten | 0,0% | ||
Stelpost voor prijsstijgingen | € 0 | |||||
Huur: conform landelijke richtlijn | ||||||
9 | Bedrijfsvoering | Index | In totaal : Waarvan voor cao- ontwikkelingen, periodieke verhogingen en werkgeverslasten Waarvan voor organisatieontwikkelingen | 3,0% 2,0% 1,0% | ||
10 | Gemeenschappelijke regelingen (GR) en Werkvoorzieningschappen | Exploitatie saldo | Nadelig saldo GR en Wvs is een verplichte uitgave Conform richtlijn Provincie nadelige saldi GR en Wvs structureel in meerjarenraming verwerken | |||
11 | Grondexploitatie | Winstneming | Op basis van BBV (POC-methode) en bij voordelige boekwaarde groter dan | € 50.000 | ||
Reserve gronden | % boekwaarde meest risicovolle plannen Geen winsten en verliezen van gronden rechtstreeks muteren op de vrije algemene reserve maar ten gunste of ten laste van de exploitatie brengen. | 30% | ||||
12 | Reserves | Vermogenspositie | Stille reserves bij berekening weerstandsvermogen meenemen tot de hoogte van de incidentele risico’s | |||
Vermogenspositie | Een minimaal percentage solvabiliteit | 25% | ||||
Weerstandsdeel algemene reserve (WAR) | Minimumomvang van de WAR vaststellen op de gekwantificeerde risico’s die uit de paragraaf weerstandsvermogen blijken | |||||
Vrije Algemene reserve (VAR) | Minimum van de VAR als buffer instellen op de incidentele risico’s die uit de paragraaf weerstandsvermogen voortvloeien. Als de VAR door nadelige jaarrekeningresultaten lager wordt dan het minimum, dan kan aanvulling middels de WAR plaats vinden. | |||||
Kern en Kader | Boekwinsten/-verliezen bij Kern en Kader accommodaties | |||||
Herstructurering | Bijdrage per gesloopte woning Voeding uit winstnemingen, grondexploitatie en saldi jaarstukken | € 5.500 | ||||
13 | Afschrijving | Beleid | Conform financiële verordening | |||
14 | Projecten | Kern & kader | Normbedrag per functie en leefgebied (minder accommodaties maar beter) | |||
Vastgoed & Geld (groen, gebouwen) | Budget jaarlijks ophogen met | € 25.000 | ||||
Structureel vanaf 2024 | ||||||
3D's (jeugd, wmo, participatie) | In de gedachte van het regenboogmodel blijft ontschotting bestaan. We blijven integraal kijken naar het Sociaal Domein. Voor de 3D budgetten (jeugd, wmo, participatie) passen we wel een schot toe. | |||||
15 | Belastingen | OZB | Jaarlijkse verhoging | 1,75% | ||
Rioolheffing | Kostendekkend | 100% | ||||
Afvalstoffenheffing | Kostendekkend | 100% | ||||
Toeristenbelasting | Voorstel 2023 (conform 2022); | € 0,50 | ||||
Forensenbelasting | Gekoppeld aan de toeristenbelasting | |||||
16 | Belastingdruk | Totaal OZB, rioolheffing, afvalstoffenheffing | Jaarlijkse evaluatie ontwikkeling totale belastingdruk i.r.t. hiervoor beschikbare egalisatie reserve | |||
17 | Leges | Index | Gekoppeld aan de verhoging OZB | 1,75% | ||
18 | Kapitaallasten | Vrijval | Alle vrijval ten gunste van exploitatie m.u.v. bedrijfsvoertuigen | |||
19 | DPL (dynamische prioriteitenlijst) | Wensen en prioriteiten van het college | Bestedingsvoorstellen bij de programmabegroting en/of Bestuursrapportage I | |||
20 | Grote verschillen jaarrekening en begroting | O.a. opbrengst belastingen, bouwleges | Richtlijn: gedeelte van het verschil wordt als structureel gezien | 50% |